De onmisbare kracht van een innovatiemanager

Innovatie is idealiter een doorlopend proces binnen iedere organisatie. Daar moet je dan ook sturing op hebben, KPI’s op vaststellen en accountability voor creëren. Voor de aansturing daarvan is een innovatiemanager heel belangrijk. Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een goede innovatiemanager?

Wat doet een innovatiemanager?

De innovatiemanager houdt zich bezig met het ondersteunen en adviseren van allerlei soorten innovaties. Hij/zij moedigt innovatie binnen de hele organisatie aan en begeleid innovatietrajecten op verschillende afdelingen. Daarnaast is het zijn of haar taak om een dynamische werkomgeving te creëren, om iedereen frisser en creatiever te houden. Het liefst is de innovatiemanager de aanjager van de innovatiecultuur binnen een organisatie. Bij een innovatiecultuur is innoveren en verbeteren verheven tot de kernactiviteiten van de organisatie.

Het werk van een innovatiemanager is om ideeën te identificeren en te stimuleren om vervolgens deze ideeën toepasbaar te maken voor het bedrijf. Om dit voor elkaar te krijgen stuurt de innovatiemanager wendbare projectteams aan. De voortgang en resultaten van innovaties worden ondertussen goed bijgehouden. De innovatiemanager is ook bezig met netwerken in de buitenwereld. Ze onderhouden vaak een sterk netwerk met andere innovatieve bedrijven (zowel binnen als buiten de eigen branche), managers binnen de hele organisatie en natuurlijk ook klanten.

De 3 belangrijkste eigenschappen van een succesvolle innovatiemanager

Innovatiemanager zijn is niet voor iedereen weggelegd. Je moet namelijk snel kunnen handelen, ervaring hebben met analytisch denken, niet bang zijn om te falen en je moet heel goed samen kunnen werken. Wanneer je als innovatiemanager succesvol wilt zijn, is het belangrijk om zeker over de volgende eigenschappen te beschikken.

Brengt ideeën naar een hoger niveau

Ieder innovatieproces begint met een grote hoeveelheid ideeën. Het liefst vanuit allerlei hoeken. Medewerkers horen (bijna) dagelijks wat er wel en niet goed is aan een product of dienst. Klanten vertellen wat ze missen of juist anders willen zien. Deze input goud voor ieder innovatieproces. En leidt ongetwijfeld tot allerlei ideeën voor nieuwe innovaties. Meer dan je als organisatie aankan.

Natuurlijk is niet elk van die ideeën een top idee. Maar om zonder experimenteren dan maar een idee ‘weg te doen’ is zonde. Aan de innovatiemanager de taak om de potentie van ieder idee maximaal naar boven te halen, zodat er een goede keuze gemaakt kan worden over waar wel en waar niet mee geëxperimenteerd wordt. Van te voren inschatten welk idee een gouden ei is, is eigenlijk niet te doen. Maar als innovatiemanager is het wel jouw taak om te zorgen dat zoveel mogelijk ideeën worden die veel potentie kunnen hebben eruit te filteren, te toetsen aan je algehele innovatiestrategie en te helpen groeien.

Verantwoord actie nemen

Het testen van innovatieve ideeën kan een hoop risico met zich meebrengen. Risico is iets wat veel mensen zo veel mogelijk proberen te vermijden. Maar voor jou als innovatiemanager is het juist iets waar je niet bang voor moet zijn. Voor jou is ieder ‘gefaald’ experiment juist een wijze les. Toch zal je verantwoording af moeten leggen, KPI’s moeten halen en resultaat moeten boeken. Je kan dus niet lukraak aan de slag gaan. Hoe je die verantwoorde keuze tot actie dus telkens maakt, moet je goed kunnen onderbouwen. Je stelt een heldere innovatiefunnel op om het gehele innovatieproces te structureren en te bevorderen. En daarna zorg je dat die funnel goed en verantwoord gevuld blijft.

Spin in het web zijn

De innovatiemanager bevordert het innovatieproces binnen de hele organisatie. Dat lukt je niet als iedereen van negen tot vijf bezig moet zijn met zijn dagtaken. Dat lukt je niet als je niet weet wat er speelt bij de doelgroep van je organisatie. En dat lukt je ook niet als de directie zich alleen maar bezighoudt met het komende kwartaal. Je zal er, samen met iedereen (directie voorop), voor moeten zorgen dat innovatie een doorlopend proces is bij iedere afdeling. Je hebt overal je voelsprieten uitstaan. Wie heeft welke steun nodig? Waar zit de innovatiekracht en hoe zorg je dat die optimaal benut wordt? Je bent een spin in het web van de organisatie die geliefd is bij iedere afdeling.

Nog geen expert in huis?

Heb je nog geen innovatiemanager in huis of heb je de capaciteit niet om een innovatiemanager aan te nemen maar zie je wel de noodzaak om te innoveren? Kom eens bij ons langs en wij kunnen samen praten over hoe wij jou het beste kunnen helpen. De Inspiratiebrigade helpt organisaties van begin tot eind met innovatie. Wij kunnen dan ook zonder moeite de rol van een innovatiemanager overnemen. Wil je meer weten of concrete voorbeelden bespreken? Wij zetten de koffie of thee klaar! Neem gerust even contact op.

Plaats een reactie