Innovatie inspiratie op de Material Xperience

Op de Material Xperiencebeurs in Ahoy is het iedere keer weer lekker inspiratie happen. De 140 exposanten tonen innovaties binnen zes verschillende sectoren: Architecture, Interior, Fashion & Workwear, Mobility, Product en Graphic & Packaging. Had je zelf geen gelegenheid om te gaan? Dit is wat van de oogst die de Inspiratiebrigade er ophaalde.

Populaire patronen, kleuren en materialen

Papier van jeans, 3D-geprinte beton, fietsen van bamboe en een kinderwagen gemaakt van huishoudelijk afval. Op de beursvloer waren allerlei projecten en producten te zien van materiaal dat je in eerste instantie niet verwacht. Veel hout toepassingen, op verschillende manieren geïmpregneerd zodat het waterafstotend wordt en zelfs van kleur verandert op basis van het seizoen. Kleur via diverse coatings voerde de boventoon.

Dun, flexibel en design

Veel producten voldoen een meerdere voorwaarden: dun, stevig en heel flexibel. Een voorbeeld hiervan is het ‘flexibele zonnepaneel’. Normaal alleen te zien op de snelle raceauto’s van de Solar Challenge, nu als product verkrijgbaar voor alles waar jij het maar op wil “plakken”.

‘Afval’ en ‘onbruikbaar’ bestaat niet

De strijd om duurzaamheid levert mooie innovaties op. Neem bijvoorbeeld het ‘Jeans Papier’. In Europa belanden er jaarlijks 640 miljoen paar spijkerbroeken op de vuilnisbelt of in de oven. Na het inzamelen van de spijkerbroeken worden de broeken ontrafeld totdat er alleen een lichtblauwe jeansvezel overblijft. Dit leidt tot ‘Jeans Papier’, geschikt voor verpakkingen van drank of cosmetica of voor papier en karton of… voor nieuwe jeans.

En ook worden we steeds beter in het gebruiken van gerecycled materiaal. Zo zijn de “Greentom Classic-buggy” en de “Mauser Specifiek Ziekenhuisafval Vat” de eerste producten in hun soort die gemaakt zijn van gerecycled plastic afkomstig van huishoudelijk verpakkingsafval. De meeste kunststoffen worden aangeprezen als recyclebaar, de realiteit is dat ze worden gebruikt in low-end toepassingen. Langzamerhand kunnen we er dus steeds meer mee, zoals deze twee producten aantonen.

3D-printen

Natuurlijk was er ook veel aandacht voor 3D-printing, met name op het gebied van architectuur. Maar ook dit jaar bleven de exposanten groter in beloften dan toepassingen.

Neem bijvoorbeeld de ‘Fire Wall’, waarmee 1 de grenzen van de mogelijkheden van het 3D-betonprinten opgezocht. Door deze techniek wordt het mogelijk om het ontwerp te voorzien van rijke ornamenten en patronen. Volgens het bijschrift zorgt dit voor een mooi schaduwspel op de muur als binnenin de wall een lichtbron zou staan. Helaas bleef een demonstratie daarvan uit. Naast deze betonnen muur waren er nog vele andere toepassingen, zoals het snel printen van opvang voor vluchtelingen, moeilijk te maken verbindingsstukken en een grote bootschroef met speciaal design.

Naar buiten kijken

We zagen nieuwe dingen, ingeloste beloftes en permanente hoop. maar altijd is zo’n beurs bezoeken waardevol. Je krijgt op een presenteerblaadje waar de wereld nu staat en zich naartoe beweegt. Dat levert altijd weer nieuwe gedachten op. De crux is dat wat je ziet aan trends en innovaties concreet toe te passen op je eigen bedrijf, product of dienst. Hoe je dat doet? Daar schreven we eerder deze blog over.

In de overtuiging van de Inspiratiebrigade ontstaat innovatie en een innovatiecultuur in 4 stappen.

  • Stap 1 is het hebben van een notie wie je als bedrijf of afdeling bent en wat je te bieden hebt of waarom je bestaat.
  • Stap 2 is het zorgen voor genoeg en de juiste ideeën in 3 verschillende fases van vooruitgang. Daarvoor is het naar buiten kijken of naar buiten gaan (zoals een beursbezoeken) heel waardevol.
  • Stap 3 is het opwerken van ideeën tot waardevolle verbeteringen en  innovaties.
  • Stap 4 is het effectief in de markt zetten van de innovatie.

De Inspiratiebrigade helpt bedrijven en instellingen met zelf simpel succesvol innoveren via (een van) deze 4 stappen. Dat doen we gedoseerd, passend bij de fase waarin jouw organisatie zit. Zo geven we op maat lezingen, trainingen, workshops en schrijven we op maat trendpublicaties voor tal van organisaties.

Misschien iets voor jou? Bel of mail ons als je eens wil bespreken of je plannen of gerichte inspanningen tot innovatie simpeler, effectiever of succesvoller kunnen worden ingericht.

Plaats een reactie