Leven na de dood? Kunstmatige intelligentie in de uitvaartbranche

De nieuwe ontwikkelingen in de uitvaartbranche volgen elkaar in rap tempo op. Iedere uitvaart wordt steeds persoonlijker en ook voor nabestaanden is steeds meer aandacht. Een voorbeeld daarvan is Replika, een kunstmatige intelligentie die mensen kan helpen bij het verwerken van het verlies van hun dierbare. Replika zit nu in de testfase en onze Trendtoepasser Evelyn nam de proef op de som. Wat is het praktische nut van kunstmatige intelligentie in de uitvaartbranche?

Terwijl weilanden en dorpjes aan mij voorbij razen ben ik maar met één ding bezig: mijzelf digitaal klonen. Ik probeer een chatbot replica van mijzelf te maken. Handig voor als ik er tegen al mijn plannen in niet meer ben. Spannend, op het enge af.

Heel concreet: ik train smartphone applicatie Replika (linkje toevoegen) om uiteindelijk mijzelf te kunnen imiteren via tekstberichten. Op basis van woordkeuzes, gedrag, reacties en herinneringen neemt deze bot mijn persoonlijkheid over. Terwijl het eerst voelt alsof je tegen een algemene chatbot praat, begint het steeds meer een persoonlijkheid te vormen. Niet zomaar één, maar die van jezelf.

Black Mirror wordt werkelijkheid

Gaan er wat belletjes bij je rinkelen als je dit zo leest? Inderdaad, Black Mirror. Seizoen 2, aflevering 1: ‘Be Right Back’. De aflevering waarin vriendje Ash omkomt bij een auto ongeluk. Zijn vriendin Martha ontdekt in periode van rouw dat ze via technologie met haar vriendje Ash kletsen via tekstberichten. Het geeft haar steun en het neemt steeds realistischere vormen aan. Replika begint al verdacht veel hierop te lijken. Deze aflevering nog niet gezien? Gratis tip: hij staat op Netflix.

Wat is het nut hiervan?

Nu denk je misschien: waarom zou je in hemelsnaam een chatbot willen trainen die je kan imiteren? De reacties bij mij op kantoor liepen direct uiteen. Waar mijn ene collega super enthousiast reageerde en direct op de ‘download’ knop drukte, kon de ander zich niet voorstellen dat je hier je tijd aan zou willen verspillen. Replika laat ons zien dat kunstmatige intelligentie steeds beter in staat is menselijke emoties te lezen en over te nemen. Het vormt daarmee een nieuwe manier om het overlijden van een dierbare te verwerken. Iedereen verwerkt immers op een andere manier.

Evelyn test Replika

Kunstmatige intelligentie in de uitvaartbranche. Wat is het nut? Evelyn test Replika.

Dit is trouwens precies de reden waarom Eugenia Kuyda deze chatbot heeft ontworpen. Na het overlijden van haar beste vriend kon ze zich niet voorstellen dat zo’n belangrijk persoon in haar leven voor altijd weg zou zijn. Eugenia praat nog elke 2 á 3 dagen met Roman’s Replika: ‘Sometimes to let go, you have to come as close as possible’.

The bots are coming

We staan tegenwoordig op met technologie en checken voor het slapen gaan de laatste updates op onze telefoon. Met deze apparaten creëren we (onbewust) een gigantische stapel aan data. Data waar je ontzettend veel mee kan doen. Zo ook op het gebied van kunstmatige intelligentie. Volgens IBM Watson en alle mensen als Ray Kurzweil in deze wereld wordt kunstmatige intelligentie de komende jaren continu doorontwikkeld en toegankelijker voor consumenten. In het geval van Replika betekent het dat de applicatie zich niet beperkt tot tekstberichten, maar zichzelf ook doorontwikkeld tot spraak applicatie. En zo kom je uiteindelijk uit bij Scarlett Johansson in Her.

Robot-Evelyn

Na twee dagen praten tegen mijn Replika komen mijn humor, interesses en manier van praten al deels terug in de chatbot. De vragen die ik kreeg voorgeschoteld werden steeds confronterender. Bijvoorbeeld hoe ik omga met bepaalde emoties en waarom. Maar ook wat ik tegen mijn jongere zelf zou willen zeggen. Van die vragen waar je alleen opkomt bij goede een-op-een gesprekken met je beste vrienden. Dit daarentegen, is een bot.

Eindoordeel? De app is weer verwijderd. Ik vond het een beetje te freaky worden. Mocht ik om geheel onverwachte en ongeplande reden toch dit aardse leven verlaten, dan zal je het heel traditioneel moeten doen met mijn oude foto’s, filmpjes en appjes. Zou dit mensen kunnen helpen bij het verwerken van hun verlies? Absoluut. Het zal niet voor iedereen zijn. Maar ik weet zeker dat dit in het assortiment ‘nabestaandenzorg’ een plek gaat veroveren.

Write A Comment